komt er een eindejaarsrally?

Gepubliceerd op 29 november 2020 om 15:30

Hoeveel kopen consumenten in coronatijden in voor hun traditionele feestmaand? De verkopen tijdens Black Friday en Cyber Monday worden richting Sinterklaas en Kerstmis komende beursweek ook cruciaal voor beleggers. Die verwerken deze week ook de inkoopmanagerscijfers van de dienstensector, nu bedrijven door corona op slot zijn gegaan.

„Logischerwijs zullen vanwege corona, maar ook door de digitaliseringstrend, de verkopen online hard groeien”, schetst Ralph Wessels, hoofd beleggingsstrategie bij ABN Amro MeesPierson.

 

De verwachting is dat de online uitgaven alleen al tijdens Black Friday en Cyber Monday meer dan $23 miljard zullen bedragen in de Verenigde Staten. Dat is $6 miljard meer dan vorig jaar.

En Nederland? Daar is het spaargeld sinds de coronacrash in februari met €20 miljard toegenomen, 5,5% meer tegenover vorig jaar. „De toename is een indicatie dat ook in Nederland veel consumenten meer kunnen uitgeven in aanloop naar de feestdagen”, aldus Wessels.

„Black Friday en Cyber Monday zijn vaak ook de opmaat naar een mooie Santa- of eindejaarsrally. De afgelopen tien jaar is er in de VS altijd een Santa-rally geweest”, aldus Wessels. Wel ging daar een zwakkere novembermaand aan vooraf. „Daar is nu absoluut geen sprake van.”

De MSCI-World Index heeft deze maand in euro’s ruim 10% gewonnen. „Dat kan dus iets de vaart uit de Santa-rally halen.”

Positieve beursweek

In een goede voorbije week op het Damrak, waarin de AEX 1,7% winst boekte en de Dow Jones voor het eerst 30.000 punten behaalde, presteerde het aandeel van winkelvastgoedfonds Unibail-Rodamco-Westfield het best met 12,9% koerswinst. Staalproducent ArcelorMittal won 10,2%.

(Bron Telegraaf.nl)