Voor veel particulieren en ondernemers wordt het erop of eronder tijdens de tweede lockdown die het coronavirus dit jaar veroorzaakt. Banken verlenen niet meer snel een eenvoudige aflospauze op leningen en kredieten, zoals bij de eerste coronagolf wel gebeurde.
De tweede lockdown heeft de grootbanken vooralsnog niet bewogen de coulanceregeling te verlengen. Vanaf nu worden bedrijven en consumenten in financiële problemen met maatwerk geholpen, zo klinkt het bij ABN Amro, ING en Rabobank. Toch geeft dat geen enkele garanties dat een ondernemer bij wie het water door alle sociale beperkingen aan de lippen staat de situatie zal overleven.
De kans dat individuele bedrijven in staat zijn deze crisis te overleven, zal bepalend zijn voor de vraag of kredietverlening ook verantwoord is”, stelt Chris Buijink, voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB). „Banken doen veel, maar kunnen niet alle bedrijven helpen. In de eerste fase van de crisis leken de gevolgen tijdelijk, nu moeten we meer rekening houden met blijvende schade.”
Dinsdagochtend, voor premier Mark Rutte later op de dag de coronamaatregelen verder aanscherpte naar een ’gedeeltelijke lockdown’, sprak toezichthouder De Nederlandsche Bank (DNB) nog zijn zorgen uit over de bankensector. „Het blijft van het grootste belang om te voorkomen dat de economische crisis alsnog overslaat naar de financiële sector”, waarschuwde president Klaas Knot.
Hij stelde dat banken bedrijven in de problemen niet te lang uitstel moeten geven. „Je wilt voorzichtige prikkels inbouwen dat de allerzwakste bedrijven zich gaan bedenken of ze hun bedrijf wel willen voortzetten of dat ze gaan herstructureren.”
Wel starten banken en verzekeraars deze maand een apart hulploket voor ondernemers die kopje onder gaan. Eind oktober kunnen naast particulieren, ook ondernemers hulp vinden op de website Geldfit. Via een vragenlijst krijgen hulpzoekers op Geldfit Zakelijk een overzicht van bij welke instellingen en loketten zij voor hun situatie het best terechtkunnen. Ook wordt er persoonlijke hulp geboden.
Aflospauzes
Om acuut in problemen gekomen klanten te helpen, voerden banken bij de uitbraak van het coronavirus in maart speciale versoepelingen in waarmee vrijwel direct een pauze van drie of zes maanden op de aflossing op leningen of rentebetalingen kon worden toegewezen. Banken moesten hiervoor het afgelopen halfjaar voor vele honderden miljoenen aan kredietvoorzieningen nemen.
Voor bedrijven uit het midden- en kleinbedrijf liep de mogelijkheid voor een aanvraag af op 1 april, waarbij de eerste ondernemers vanaf oktober weer zouden moeten aflossen bij ABN Amro, ING en Rabobank. Particulieren konden tot en met eind september nog een aanvraag doen. Een aflospauze van drie maanden op een hypotheek kan na drie maanden met nog eens drie maanden verlengd worden.
Hypotheken
ABN Amro, ING en Rabobank benadrukten toen dat bij hypotheekklanten het aantal aanvragen voor aflospauzes na het voorjaar aanzienlijk was afgenomen. Bij alle aanbiedende banken hadden in mei 18.000 klanten een pauze op een hypotheek en 10.000 op een ander krediet gekregen, zo blijkt uit cijfers van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB). Begin vorige maand was dit aantal respectievelijk 22.000 en 12.000. In totaal kregen 129.000 ondernemers een aflospauze.
De drie grootbanken stelden dat het einde van de eenvoudig te verkrijgen pauzes niet betekent dat klanten geen hulp meer geboden wordt. Zij zeggen over te gaan op ’maatwerk’. „Welke oplossing dat is, is afhankelijk van de persoonlijke situatie van de klant”, aldus een woordvoerder van ING. „Het verstrekken van een betaalpauze is een van de mogelijkheden.”
Overheidssteun
Uit de NVB-cijfers valt op dat de €1,6 miljard aan leningen met overheidsgarantie die banken aan ruim 5800 bedrijven verstrekten, net iets meer is dan de helft van de €3 miljard aan toegewezen aflossingspauzes voor 129.000 ondernemers. Banken stelden steeds dat de aflossingspauzes in combinatie met belastinguitstel en huurverlaging voor veel mkb-klanten net voldoende hulp was om niet voor overheidssteun aan te kloppen.
ING stelt dat het ’in de lijn der verwachting ligt’ dat de ’financiële noden’ van ondernemers en particulieren gaan stijgen: „Bijvoorbeeld op het moment dat zij weer de eerste belastingbetalingen moeten doen. Dit beeld is afhankelijk van het economisch herstel en wat de maatregelen van de overheid zullen zijn en blijven.”
Belastingdienst
Veel hypotheekverstrekkers verklaarden de afgelopen maanden dat vooral zzp’ers en zelfstandig ondernemers aflossingspauzes aanvroegen. Deze groep dreigt opnieuw geraakt te worden door de aangescherpte coronamaatregelen van maandag. Ook bij de Belastingdienst eindigde woensdag de kans om bijzonder uitstel aan te vragen of te verlengen.
Banken roepen consumenten en ondernemers die alsnog in problemen komen op zich vooral te melden. Bij ING volgt bij particulieren nu wel net als bij zakelijke klanten een kredietwaardigheidstoets: „Op basis van de uitkomsten wordt samen met de klant naar oplossingen gezocht. Ook hier geldt dat één van de mogelijkheden bij tijdelijke financiële problemen een betaalpauze kan zijn.”
Bijzonder Beheer
ABN Amro heeft met het oog op een onzeker economisch najaar de ziekenboeg opgeschaald. Op de afdeling Bijzonder Beheer werkt nu 15% meer personeel om getroffen klanten er doorheen te slepen. De zegsman spreekt van een voorzorgsmaatregel: „Het is nu nog niet nodig. We moeten afwachten wat er de komende maanden gebeurt, maar als het nodig is kunnen we snel verder opschalen.”
Ook ABN Amro stelt dat een aflospauze tot het palet mogelijkheden behoort om bedrijven en particulieren lucht te geven om de coronacrisis door te komen. Uitgangspunt is wel dat de klant in de kern gezond is, vult de woordvoerder aan.
(Bron Telegraaf.nl)